En aquesta Memòria anual us presentem les activitats que des del TERMCAT hem dut a terme al llarg del 2022 per dur a terme el nostre objectiu, que és facilitar l’ús del català en els àmbits especialitzats. En apartats específics de la Memòria es recull el ressò d’aquestes activitats (apartat Impacte) i aspectes de caràcter més estructural (apartat Estructura).

Veureu que hem publicat o actualitzat una cinquantena de diccionaris terminològics, entre els quals destaquen nous títols com ara la Terminologia de la fibra òptica, la Terminologia del consentiment sexual, el Diccionari de lingüística, el Diccionari de dansa clàssica, el Diccionari de la mediació i la Terminologia de la salut cardiovascular. També són especialment rellevants les ampliacions de diversos productes publicats anteriorment: entre d’altres, el Diccionari de la mobilitat sostenible, el Vocabulari de les xarxes socials, la Terminologia de la vitivinicultura, el Diccionari dels ocells, el Diccionari de sociologia i ciències socials, el Lèxic de malalties minoritàries i la Terminologia de la ciberseguretat.

El Consell Supervisor ha normalitzat 272 termes d’àmbits diversos en 14 sessions. Aquest any, com a novetat, s’han començat a difondre d’una manera més àgil i atractiva mitjançant infografies interactives.

El Servei de Consultes ha atès prop de 2.000 peticions, que han implicat també l’elaboració de més de 500 articles terminològics nous, difosos des de la Consulteca i el Cercaterm.

Tot plegat ha permès augmentar significativament els continguts de les nostres eines de consulta terminològica en línia i de dades obertes: a final d’any estaven disponibles 6.000 articles terminològics nous al Cercaterm, 9 repertoris més en el servei Terminologia Oberta i 11 títols en la col·lecció Diccionaris en Línia.

Hem obert també un compte corporatiu a Instagram, amb usuaris potencials diferents dels de les altres xarxes socials en què ja tenim presència des de fa anys, com Twitter o Facebook, amb la voluntat de donar a conèixer la terminologia que elaborem a nous públics.

Aquest any, un cop superades les restriccions més rigoroses de la pandèmia, hem pogut recuperar l’organització de presentacions presencials de diccionaris, en escenaris propers als seus públics naturals. N’hem fet 9, entre les quals destaquen la presentació del Diccionari de la dansa clàssica a l’Institut del Teatre, el Diccionari dels ocells del món al Museu de Ciències Naturals de Barcelona i també al Delta Birding Festival, el Diccionari de lingüística a l’Institut d’Estudis Catalans i a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua o el Diccionari de la COVID-19: 500 termes per a entendre la pandèmia al Palau Robert.

Totes aquestes actuacions s’alineen plenament amb els objectius del Pacte Nacional per la Llengua, una iniciativa transcendental per a la nostra llengua, impulsada pel Govern al llarg d’aquest any per incrementar els nivells de coneixement col·lectiu de la llengua i facilitar al màxim el seu ús en tots els sectors. Esperem que els fruits de tota aquesta feina siguin visibles ben aviat.

Jordi Bover i Salvadó
Director del TERMCAT